Centrum pro výzkum ve veřejném prostoru při GAVU Cheb


Památník padlým v první světové válce na vrchu Hard v Sokolově

Schönecker Toni

Heinrich Scherrer

J. Habermann

A. Eckl

Johann Fischer

Časové údaje
1933

Materál
měděný plech (socha)

Umístění
Sokolov, vrch Hard

Souřadnice
12.656838, 50.177821

Popis

Po skončení války vyrostly téměř v každé vsi větší či menší pomníky padlým. Ten sokolovský byl však nezvykle koncipován jako architektonicky pojatý památník s pamětní síní. Vznikl přestavbou starší stavby - rozhledny na vrchu Hard. Za tímto pojetím můžeme bezesporu najít předobraz z nedalekého Chebu, kde byl podobně upraven odsvěcený barokní kostel sv. Kláry na monumentální pamětní síň, zasvěcenou padlým z rozsáhlé oblasti celého Chebska. Dokladem bezprostřední inspirace může být už jen to, že za oběma podniky stojí stejný architekt, Heinrich Scherrer (1897-1970), který v Chebu v roce 1926 uspěl ve veřejné soutěži.

Rodák ze švýcarského Curychu vystudoval architekturu v Mnichově u profesora Richarda Berndla, s nímž kolem roku 1919 spolupracoval na projektu loveckého zámečku pro Albrechta Weinkauffa v Lužci u Nejdku. Weinkauff byl majitelem dolu Fischer v Citicích, bydlel ve Falknově a Scherrer se v září 1926 oženil s jeho dcerou Marií Antonií. Působil zde až do roku 1946, kdy byla celá rodina donucena vystěhovat se zpět do Švýcarska.

Dominantou šestiboké architektury se stala ohromná, pět metrů vysoká socha opět od Toniho Schöneckera, odkazující k jejímu novému pietnímu účelu; díky tomuto měřítku pak vlastní stavba působí doslova jako její sokl. Mystická, nadsazeně štíhlá a odhmotněná postava oděná ve splývavé roucho je zobrazena v gestu oranta, tj. modlícího se, jež se objevuje v raně křesťanském umění. Tento ikonografický typ má podobu čelně zobrazené postavy s roztaženýma rukama a s pohledem i dlaněmi směřujícími vzhůru. Odkazuje k tradiční pozici, v níž raní křesťané praktikovali modlitbu. Ovšem v římských katakombách, kde se objevuje nejčastěji, zároveň představoval i abstraktní zobrazení duše zemřelého. Je zajímavé, že právě tato interpretace falknovské sochy se objevila v lokálním tisku, podle něhož měla socha představovat ducha mrtvých vojáků s pohledem obráceným k rodnému městu; tato idea musela vyjít přímo od obou autorů. Takovéto abstraktní pojetí však nejspíš bylo pro místní křesťanské společenství až příliš nezvyklé, takže jen o málo později u příležitosti odhalení 6. srpna 1933 se už hovoří o soše Krista, což odpovídalo spirituální formě sochy a koneckonců i stylizaci její hlavy. Tato interpretace se pak v regionální literatuře ustálila. S původním pojetím však korespondovala i nástěnná malba v pseudosakrálním interiéru vybaveném dřevěným oltářem od stejného autora, zobrazující bojovníka s nápisem „Wir sind durch den Tod" („Jsme skrze smrt"), opět tedy odkazující k duchovnímu překonání fyzické smrti. Schönecker dále navrhl kovanou vstupní mříž se čtyřmi výjevy (Rozloučení, Cesta do boje, Boj a Zranění a smrt). Na kamenných deskách byla vytesána jména 271 padlých.

Ústřední socha, jež nebyla odlita z bronzu, nýbrž vytepána z měděného plechu podle Schöneckerova modelu, byla údajně už za druhé světové války roztavena a zbytek památníku využíván jako letecká pozorovatelna. Budova nadále chátrala a teprve po roce 1989 se začaly objevovat myšlenky na obnovu původní rozhledny, což se nakonec i stalo; rozhledna byla zpřístupněna v roce 2001.

Literatura

§Umění v Sokolov짧, s.22 - 24

Autor hesla
?

Náhrobek Karla Horáka na Olšanských hřbitovech v Praze
Náhrobek Karla Horáka na Olšanských hřbitovech v Praze
Keramické reliéfy v prodejně s občerstvením v Aquaparku v Horažďovicích
Keramické reliéfy v prodejně s občerstvením v Aquaparku v Horažďovicích
Zemědělství
Zemědělství
Pamětní deska Hanuše Štěpána
Pamětní deska Hanuše Štěpána
Tři keramické plastiky na zahradě muzea v Klatovech
Tři keramické plastiky na zahradě muzea v Klatovech
Mensa pro kostel sv. Vavřince v Dačicích
Mensa pro kostel sv. Vavřince v Dačicích
Rokycansko, Slunce v květech
Rokycansko, Slunce v květech
Keramická malba s plastickým akcentem
Keramická malba s plastickým akcentem
Pomník obětem první světové války v Milíkově (Miltigau)
Pomník obětem první světové války v Milíkově (Miltigau)
Reliéf u vchodu do budovy SNB (dnes Policie ČR) v Sokolově
Reliéf u vchodu do budovy SNB (dnes Policie ČR) v Sokolově
Trouba z Jericha
Trouba z Jericha
Památník národního osvobození v Plzni
Památník národního osvobození v Plzni
Pomník padlých v I. světové válce v Paliči (Palitz)
Pomník padlých v I. světové válce v Paliči (Palitz)
Zedník
Zedník
Výzdoba obřadní síně v Jindřichově Hradci
Výzdoba obřadní síně v Jindřichově Hradci
Pramen živé vody sv. Jana Sarkandera
Pramen živé vody sv. Jana Sarkandera
Běžec
Běžec
Květ vědění
Květ vědění
Fontána
Fontána
Medailon Františka Zvěřiny na Hlávkově mostu v Praze
Medailon Františka Zvěřiny na Hlávkově mostu v Praze
Křídla vědění
Křídla vědění
Chebská cechovní kašna
Chebská cechovní kašna
Pomník Benedikta Rejta v Lounech
Pomník Benedikta Rejta v Lounech
Sedící žena
Sedící žena
Plzeň
Plzeň
Pomník Vladimíra Iljiče Lenina v Karlových Varech
Pomník Vladimíra Iljiče Lenina v Karlových Varech
Díkůvzdání
Díkůvzdání
Pomník dvanácti amerických letců zabitých v Plzni - Liticích
Pomník dvanácti amerických letců zabitých v Plzni - Liticích
Prodavačka karafiátů
Prodavačka karafiátů
Jaro, Podzim
Jaro, Podzim
Pomník Tomáše Garrigue Masaryka v Nitře
Pomník Tomáše Garrigue Masaryka v Nitře
Past (Alfredu Kubinovi)
Past (Alfredu Kubinovi)
Symbolický hřbitov horolezců ve skalním městě v Hrubé Skále s reliéfem Puklé slunce
Symbolický hřbitov horolezců ve skalním městě v Hrubé Skále s reliéfem Puklé slunce
Kocourek, Pomník americké armádě, náves Dýšina
Kocourek, Pomník americké armádě, náves Dýšina
Šumava
Šumava
Památník obětem komunismu v Liberci
Památník obětem komunismu v Liberci
Výzdoba zasedací síně ObvNV v Plzni - Doubravce
Výzdoba zasedací síně ObvNV v Plzni - Doubravce
Tři keramické reliéfy v restauraci Domu kultury v Plzni
Tři keramické reliéfy v restauraci Domu kultury v Plzni
Otevřený květ
Otevřený květ
Náhrobek Novotných
Náhrobek Novotných